Tecken på cancer

Lättläst

Lättläst

I den här filmen går vi igenom sådant som kan vara tecken på cancer. Men det behöver inte vara cancer. Oftast är det något mindre allvarligt.

Tecken på cancer behöver inte betyda att det är cancer.

Tecken att hålla koll på

Knölar på kroppen 

Om du har en knöl på kroppen som inte gör ont, och du inte är sjuk på något annat sätt. Knölen kan till exempel sitta i armhålan, ljumsken, testikeln eller på halsen.

Blödning utan att du vet varför

Till exempel kan det komma blod när du hostar. Eller när du kissar eller bajsar. Det kan också komma blod från underlivet, mellan perioderna du har mens. Hos äldre kvinnor, som inte längre har mens, kan det blöda i underlivet.

Födelsemärke som förändras

Ett födelsemärke är en mörk fläck på huden. Det kallas också leverfläck. Födelsemärket kan ändra form och färg. Det kan också bli större och börja blöda eller klia. 

Sår som du inte vet var de kommer ifrån

Om du har sår som du inte vet var de kommer ifrån och som inte läker. Det är lätt att få sår på kroppen. Ofta vet man vad som gjorde att man fick såret. 

Långvarig hosta och heshet 

Om du har hostat i mer än två veckor. Fast du inte är förkyld eller har en infektion i kroppen. Eller om du hostar blod.

Förstoppning och diarré

Om du är en äldre person som har problem med avföringen. Du kan ha haft förstoppning under en längre tid. Eller om du är lös i magen eller har diarré utan att veta varför.

Svårt att svälja 

Om det känns svårt att svälja. Och du känner dig frisk i övrigt (du har ingen infektion i halsen.)

Svårt att kissa eller blod i urinen

Till exempel kan det vara svårt att "börja" kissa. Kisstrålen kan också vara tunnare än normalt. Äldre män kan känna sig kissnödiga oftare. Det kan komma blod i urinen. Kolla först med din vårdcentral att problemen inte beror på vanlig urinvägsinfektion.

Feber under lång tid

Om du haft feber under en längre tid. Och det inte finns några andra tecken på att du är sjuk. Du vet inte varför du har feber. 

Dålig aptit och tappad vikt 

Om du tappar matlusten och snabbt går ner i vikt. Utan att du själv vill det. Och du vet inte varför.

Oklara tecken från nervsystemet

Du kan ha haft ont någonstans länge. Det kan kännas konstigt i någon kroppsdel (det sticker eller du har ingen känsel). Du kan börja tappa saker eller snubbla och de som känner dig kan tycka att du blivit annorlunda. Och allt utan att du vet varför.

Gå till vårdcentralen

Om du har tecken på cancer ska du kontakta din vård- eller hälsocentral. Klicka här för att läsa mer om hur det fungerar hos läkaren

Det här är en sida på lättläst svenska

Här hittar du den fullständiga sidan Symtom och sjukdomstecken

Hittade du informationen du sökte?


Granskad 20 april 2023

Granskare

Helena Torsler Andersson

Leg. sjuksköterska, sakkunnig onkologi Mejl: helena.torsler@cancerfonden.se

Mer lättläst om cancer