
Cancer i bröstet är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Bröstcancer drabbar framför allt kvinnor i medelåldern och äldre kvinnor. Chansen att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena. Det beror framför allt på att fler fall upptäcks tidigt.
Det vanligaste tecknet på bröstcancer är en knöl i bröstet.
Många knölar i bröstet hittas med hjälp av mammografi. Det betyder att insidan av brösten fotograferas med en röntgenkamera.
Läkaren kan också undersöka brösten noggrant genom att känna på dem. Läkaren känner även på lymfkörtlarna i armhålan och på halsen.
Läs mer om hur man upptäcker cancer
Det vanligaste sättet att ta bort cancer i bröstet är att operera bort knölen. Andra vanliga behandlingar är strålbehandling, hormonell behandling och cytostatikabehandling (cellgifter).
Hittade du informationen du sökte?
Sidansvarig
Helena Torsler Andersson
Leg. sjuksköterska, sakkunnig onkologi Mejl: helena.torsler@cancerfonden.se
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.