Att vilja göra rätt men inte alltid orka

Familjen Alvarez Martínez vet att det är viktigt att röra på sig mycket och att äta hälsosamt. Men det är inte alltid lätt att göra rätt i vardagen. 

Lúa är sex år gammal och visar upp sin bästa övning från konståkningen. Hon hoppar fram över köksgolvet.

– Så här och så här och så här!

Lúa tränar både konståkning och dans. Resten av familjen gillar också att röra på sig. Men som för så många andra familjer har de svårt att hinna med träningen i vardagslivet.

– När jag jobbade i Mariestad cyklade jag till jobbet. Med att hämta och lämna på förskola kunde det bli 40 minuter cykling om dagen. Men det är lite långt att cykla till Skövde, säger pappa Carlos som är läkare. Nu åker han buss de fyra milen till jobbet.

Familjen Alvarez Martinez cyklar
I Mariestad finns det många cykelbanor. Det känns tryggt och lätt att cykla med barnen tycker både Carlos och Gabriela. Foto: Nicke Johansson.

Vill cykla till jobbet hela året

Familjen Alvarez Martínez bor i Mariestad  och vet om att finns ett samband mellan hur vi lever och cancer. De vet att grunden till våra vanor, hur vi äter och rör på oss byggs upp tidigt i livet. 

Forskning visar att 28 procent av all cancer går att förhindra genom att leva hälsosamt.

–Det är inget jag går och tänker på varje dag. Det är mer som ett dåligt samvete. Man vill ju göra rätt, men man orkar inte alltid, säger mamma Gabriela.

Hon arbetar som projektledare på Mariestads kommun och har tillräckligt nära till jobbet för att kunna cykla. Och det gör hon. I alla fall på sommaren.

Jag älskar verkligen min cykel!

– Jag älskar verkligen min cykel! Jag skulle vilja cykla året om, men har så svårt för regn och blåst. Tanken på att komma fram blöt och kall eller svettig stressar mig, och då tar jag hellre bilen.

Det blir alltså inte alltid cykel till jobbet. Men två gånger i veckan yogar Gabriel. Under pandemin har en tränare hon gillar börjat streama sina pass och Gabriela tränar hemma i källaren.

Familjen Alvarez Martinez  påtar i trädgården
Familjen tycker mycket om sin trädgård. I slutet av sommaren fyller de frysen med egna björnbär som Carlos gör sylt på. Foto: Nicke Johansson.

– Förut gick jag till en yogastudio, men det var svårare. Jag märker när jag yogar att jag skulle behöva gå ner i vikt för att kunna göra övningarna helt. Helst skulle jag vilja hitta någon träning hela familjen kan göra tillsammans.

– Att springa är enkelt, men jag gillar inte att springa. Och barnen orkar inte så mycket ännu, även om Lúa älskar att springa. Hon kanske kan lära mig att tycka om det…

Har tränat mindre under pandemin

För Carlos har pandemin lett till att han tränar mindre. 

– Tidigare simmade jag efter jobbet, och jag brukade ta med ungarna till simhallen en gång i veckan. Men nu är bassängen stängd.

Familjen vill också hitta en sport att göra tillsammans på vintern. Föräldrarna växte upp i Spanien och gjorde inga vintersporter där, men är nyfikna.

Familjen Alvarez Martinez fixar med insektshotellet
Oli ska snart fylla fyra år och klarar mer och mer själv. I bakgrunden ordnar Lúa ett insektshotellet. Foto: Nicke Johansson.

– Jag vill lära mig åka skridskor, säger Gabriela. Lúa gillar ju det och jag blev så sugen i vintras när isen hade frusit och alla var ute och åkte med sina barn.

Carlos axel går lätt ur led och han vågar inte åka skridskor. Han är mer inne på längdskidor.

Grönsakerna först

När det är dags för middag äter familjen sparris som är stekt i olivolja. Sparris är barnens senaste favorit bland grönsakerna. Oli, som ska fylla fyra år, äter snabbt sin sparris och ber om mer. 

Storasyster Lúa är först intesäker på att hon vill ha sparris, men efter en stund kommer hon också igång.

– Vi försöker alltid servera grönsaker först, annars blir det lätt att barnen bara tar av den andra maten, säger Gabriela.

– Ibland blandar vi i lite skinka eller chorizo. Då slinker det ner lättare. Gröna ärtor och serranoskinka funkar bra just nu, säger Carlos.

Barnen Alvarez Martinez äter sparris och oliver
Lillebror Oli tycker om mat och äter gärna både sparris och oliver. Foto: Nicke Johansson.

Att se till att ge barnen det nyttiga när de är som mest hungriga, att börja med grönsakerna är något som dietisten Sara Ask brukar tipsa om. En dietist jobbar med att ge tips till människor på vad de kan äta för att inte bli sjuka eller för att bli friska igen efter en sjukdom.

För vår hälsa är det bra att inte äta för mycket rött kött och chark. 

Rött kött är kött från ko, gris, lamm, ren och vilt. Chark är kött som har rökts, saltats eller konserverats på annat sätt. Exempel på chark är bacon, korv och skinka.

– Att äta mycket rött kött och chark ökar risken för några vanliga cancerformer. Max 500 gram rött kött i veckan är tipset, men gärna mindre.

– Chark ska vi helst inte äta alls eller bara äta ibland. Om man väljer att äta fisk kyckling, baljväxter eller grönsaker istället för rött kött och chark är det toppen. En win-win. (Baljväxter är linser, bönor, kikärtor, andra typer av ärtor och jordnötter.)

– Det är inte bra att äta för mycket sött, snacks och annat som har mycket energi men lite näring. Kroppen behöver vitaminer, mineraler, fibrer och annan viktig näring. Och det är lätt att vi får i oss mer energi än vi gör av med. Det kan leda till övervikt. Och övervikt innebär en risk för cancer.

Barnen äter nog mer grönsaker än vad vi gör.

Middagen hos familjen Alvarez Martínez idag är pasta och en sås med havregrädde, svamp, broccoli och tofu. Middagen är vegansk eftersom de får en gäst som bara äter veganskt. Oli är hungrig och hoppar i sin stol.

– Salsa, salsa! ropar han irriterat när Carlos är för långsam att servera såsen.

Men Lúa vill inte smaka någon ny sås. Absolut inte. Hon kan tänka sig lite havregrädde på pastan, det går bra. Och riven parmesanost. Mycket riven ost. Så mycket att Gabriela känner att hon måste ta bort skålen.  

Barnen äter nyttigare

– Vi äter ganska mycket kött i vanliga fall, säger Gabriela.

–Och jag gillar kött, säger Carlos och ler. Och ost.

– Vi skulle vilja byta ut köttet mot baljväxter, i alla fall en eller två gånger i veckan, säger Gabriela. Vi vet att rött kött varken är bra för klimatet eller för oss, för det där med cancer. Och vi äter inte så mycket fisk heller. Vi kanske borde äta mer fisk?

Lillebror OLI Alvarez Martinez är matglad
 Barnen får ofta grönsakerna först. Foto: Nicke Johansson.

Efter maten, när barnen har gått och lagt sig, säger Gabriela att barnen faktiskt äter nyttigare än de vuxna i familjen.

– De äter nog mer grönsaker än vad vi gör. Och absolut mer frukt. Och sen är det det där med helgerna. Man har äntligen jobbat klart och vill unna sig, och sedan tänker man så hela helgen. Vi är mycket striktare mot barnen än mot oss själva... 

– Men det är så gott med sötsaker, säger Carlos och ler igen. Vi gillar ju det. Kanelbullar och vaniljbullar.

– Ja, det är nog mer jag som vill ändra på det där med maten, säger Gabriela. 

– Jag är mer inne på att träna mer, säger Carlos.

Familjen Alvarez Martínez

Fakta

  • Mamma Gabriela Alvarez Roosvall, 44 år, projektledare för Mariestads kommuns projekt Språkvän.
  • Pappa Carlos Martínez Agudiez, 36 år, läkare, Skaraborgs sjukhus Skövde.
  •  Storasyster Lúa, 6 år.
  • Lillebror Oli, snart 4 år.

Författare till originaltexten är Leandra Caldrarulo. Här bearbetad och omskriven till lättläst svenska.


Sidansvarig

Helena Torsler Andersson

Leg. sjuksköterska, sakkunnig onkologi Mejl: helena.torsler@cancerfonden.se